Subject: Astronomisk satellit GAIA

Date: Thu, 9 Nov 2000 15:42:02 +0100 (MET)

Pressemeddelelse
fra Astronomisk Observatorium ved Koebenhavn Universitet

Danske astronomer har bidraget afgoerende med tekniske og videnskabelige
forslag til en ny avanceret ESA satellit, GAIA, som ESA netop har 
vedtaget som hjoernestensmission, pris 5 milliarder kroner.
Alle astronomer, danske og udenlandske, har faglig interesse i 
GAIA-observatoriet. Ved Astronomisk Observatoriet har isaer Erik Hoeg, 
Jens Knude, Claus Fabricius og Valeri Makarov arbejdet paa missionens 
forberedelse.  Erik Hoeg har vaeret centralt placeret i GAIA-missionen 
lige fra idefasen, som han startede i 1990.

Med venlig hilsen

H.E. Joergensen
Bestyrer for Astronomisk Observatorium
ved Niels Bohr Institutet

Yderligere oplysninger:
Juliane Maries Vej 30, DK 2100 Koebenhavn OE
Tlf: +45 35 325999  FAX +45 35 325989  
--------------------- -----------------------------

Stjerners afstande og Maelkevejens struktur : HIPPARCOS og GAIA
==============================================================

GAIA er blevet valgt af ESA som hjoernestensmission med en planlagt
opsendelse senest i 2012. GAIA har navn efter den oldgraeske gudinde,
der var gift med himmelguden Uranos. Missionen er en viderefoerelse af
HIPPARCOS-missionen, men med en dramatisk forbedret noejagtighed.

Ligegyldigt om det er Tycho Brahes nye stjerne eller svage glimt af
gammastraaling, saa maa man kende afstandene for at forstaa de himmelske
objekters sande fysiske natur. Astronomiske afstande kan bedst maales
fra en satellit, hvor man undgaar den urolige afboejning af lyset i
Jordens atmosfaere. Det foerste rumprojekt til dette formaal var ESAs 
astrometriske satellit HIPPARCOS (1989-93) der meget noejagtigt maalte 
de  120.000 stjerner i HIPPARCOS kataloget, og desuden 2,5 millioner 
stjerner i Tycho-2 kataloget mere noejagtigt end det er muligt fra Jorden. 
Resultaterne fra HIPPARCOS betyder et stoerre fremskridt i noejagtighed 
end man har opnaaet i de sidste 200 aar med teleskoper fra Jordens 
overflade.

GAIA vil overgaa HIPPARCOS med et endnu stoerre syvmileskridt.
Satellitten vil detektere alle slags objekter paa himlen, bare de er 
punktformede som stjerner. Der vil vaere en milliard stjerner, altsaa
1000 millioner, og mange andre objekter som er lysstaerke nok til at 
blive fanget af GAIA. Ved analyse af de data vi modtager fra 
satellitten maales objekternes position, bevaegelse og afstand samt 
lysstyrken i forskellige farver.

Det vigtigste videnskabelige formaal er at opklare hele dannelsen af
vores Maelkevejssystem og dets nuvaerende struktur, herunder den praecise
fordeling af det synlige stof og af det gaadefulde usynlige stof, som
vides at udgoere 90 procent af Maelkevejens masse. Samtidig vil missionen
have enorm betydning for undersoegelser af stjernernes fysik, og 
bringe vigtige bidrag til studiet af solsystemet og fundamentale 
fysiske spoergsmaal.

GAIA vil detektere alle slags punktformede objekter paa himlen og maale
deres noejagtige bevaegelse og lysstyrke. Analyse af disse data kan
saaledes (uden ekstra udgifter) foere til vigtige opdagelser paa f.eks. to
omraader, der med rette har faaet stor bevaagenhed i offentligheden.
Henved 20 - 30.000 nye planetsystemer udenfor vort eget solsystem
vil blive opdaget, sammenlignet med de cirka 30 systemer der er 
fundet i de senere aar. For det andet kan asteroider, der krydser 
Jordens bane, opdages betydeligt bedre end med eksisterende metoder, 
og deres bevaegelse og eventuelle kollisionstidspunkt kan beregnes 
noejagtigt. Menneskeheden kan derfor advares i god tid hvis et saadan 
legeme vil ramme Jorden, saa man kan soege at traeffe forholdsregler 
og undgaa en katastrofe som da dinosaurerne blev udslettet.

-------------------
Billeder kan stilles til raadighed, f.eks.:

1. En stor spiralgalakse med navn Messier 83, der ligner vores Maelkevej.
Vores sol ligger i en spiralarm.

2. Et billede af GAIA satellitten. - Der er flere muligheder at vaelge
imellem.

ESAs website:
http://www.rssd.esa.int/Gaia
-----------------------------------------================-------------